Algemene voorwaarden

  1. Definities

  2. Brunklaus Rijser Advocaten: is het advocatenkantoor van mr H.M.G. Brunklaus geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. 

  3. Cliënt: de contractspartij die met mr H.M.G. Brunklaus een overeenkomst van opdracht aangaat.

  1. Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten tussen de cliënt en mr H.M.G. Brunklaus, tenzij voorafgaande aan de totstandkoming van en opdracht schriftelijk anders is overeengekomen.

  2. Alle bedingen in deze algemene voorwaarden zijn mede gemaakt ten behoeve van al degenen die voor de maatschap Brunklaus Rijser Advocaten werkzaam zijn of waren. 

  3. Opdracht

1. Een opdracht komt eerst tot stand, nadat deze door mr H.M.G. Brunklaus is aanvaard.

2. Alle opdrachten worden, met terzijde stelling van artikel 7:404, 7:407 lid 2, 7:409 lid 1 BW, aanvaard en uitgevoerd door mr H.M.G. Brunklaus.

  1. Declaratie

  1. Voor de uitvoering van een opdracht is de cliënt het honorarium, vermeerderd met verschotten, kantoorkosten, kosten derden en omzetbelasting verschuldigd. 

  2. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zal het honorarium worden berekend door het aantal gewerkte uren te vermenigvuldigen met het schriftelijk aan cliënt medegedeelde – gedifferentieerde – uurtarief. Incassozaken worden in beginsel gedeclareerd op basis van het voormalige incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten.

  3. Verrichte werkzaamheden worden in beginsel maandelijks in rekening gebracht, ook indien de uitvoering van de opdracht zich uitstrekt over een langere periode dan een maand.

  4. Mr H.M.G. Brunklaus is steeds gerechtigd van de cliënt de betaling van een voorschot te verlangen.

  1. In zaken die worden behandeld op basis van het wettelijk systeem van gefinancierde rechtshulp geldt het bepaalde in dit artikel slechts voor de kosten die op grond van de daarvoor geldende regels voor rekening van cliënt komen.

5. Betaling

1. Betaling van declaraties van mr H.M.G. Brunklaus dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum middels overmaking van het volledige bedrag op het door mr H.M.G. Brunklaus aangegeven bankrekeningnummer. 

2. Bij overschrijding van de in lid 1 van dit artikel genoemde termijn is de cliënt van rechtswege in verzuim en is de cliënt een vertragingsrente gelijk aan de geldende wettelijke handelsrente ex artikel 6:119a BW verschuldigd.

3. Indien mr H.M.G. Brunklaus buitengerechtelijke incassomaatregelen treft tegen de cliënt die in verzuim is, komen de kosten, vallende op die incassomaatregelen ten laste van de cliënt met een minimum van € 100,- althans het equivalent daarvan in andere valuta.

6. Aansprakelijkheid

1. Iedere aansprakelijkheid van mr H.M.G. Brunklaus voortvloeiende uit of samenhangende met door mr H.M.G. Brunklaus verrichte werkzaamheden is beperkt tot het bedrag dat in voorkomend geval uit hoofde van de door haar gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, vermeerderd met het bedrag van het in de betreffende polis vermelde eigen risico. Bij opzet of bewuste roekeloosheid van een of meerdere vennoten en/of werknemers van mr H.M.G. Brunklaus geldt de beperking niet. Een kopie van de huidige polis met voorwaarden ligt ter inzage bij het secretariaat van mr H.M.G. Brunklaus te Amsterdam.

2. Werknemers van mr H.M.G. Brunklaus zijn niet individueel jegens cliënt aansprakelijk.

3. Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden uit welken hoofde dan ook jegens mr H.M.G. Brunklaus in verband met door haar verrichte werkzaamheden vervallen in ieder geval één jaar na het moment waarop cliënt bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.

7. Derden

1. Mr H.M.G. Brunklaus zal bij het inschakelen van derden zoveel mogelijk tevoren overleggen met de cliënt en in ieder geval bij de selectie van derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Mr H.M.G. Brunklaus aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor tekortkomingen van de door haar ingeschakelde derden.

2. Ingeval door mr H.M.G. Brunklaus ingeschakelde derden hun aansprakelijkheid beperken, is mr H.M.G. Brunklaus gerechtigd zonder voorafgaand overleg met de cliënt (mede) namens de cliënt een eventuele aansprakelijkheidsbeperking van de zijde van door haar ingeschakelde derden te aanvaarden.

8. Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. De rechtsverhouding tussen mr H.M.G. Brunklaus en de cliënt, alsmede degenen die van hun diensten gebruik maken, is onderworpen aan Nederlands recht.

9. Slotbepalingen

1. In geval een beding in deze voorwaarden nietig mocht zijn dan wel vernietigd mocht worden, blijven de overige bepalingen onverminderd van toepassing. Aan het nietige dan wel vernietigde beding komt alsdan een zoveel mogelijk overeenkomstige betekenis toe, waarop een beroep kan worden gedaan.

Kantoorklachtenregeling mr H.M.G. Brunklaus (naar buiten tredend onder de naam Brunklaus Rijser Advocaten)

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:

  • klacht: iedere schriftelijke uitleg van ongenoegen van of namens de cliënt jegens advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet; 

  • klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;

  • klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht.

Artikel 2 toepassingsbereik

  1. Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen mr H.M.G. Brunklaus en de cliënt;

  2. Mr H.M.G. Brunklaus draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling. 

Artikel 3 doelstellingen

Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:

  1. het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;

  2. het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;

  3. behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;

  4. medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;

  5. verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en klachtanalyse. 

Artikel 4 informatie bij aanvang dienstverlening

  1. Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt op de website van Brunklaus Rijser Advocaten (www.brb-advocaten.nl). De advocaat wijst de cliënt voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.

  2. Mr H.M.G. Brunklaus verwijst in de overeenkomst van opdracht naar de website waarop de Algemene Voorwaarden en de klachtenregeling zijn gepubliceerd. 

  3. Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn opgelost, worden in overleg met beide partijen voorgelegd als bindend advies.

Artikel 5 interne klachtprocedure

  1. Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar mr H.M.G. Brunklaus, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris.

  2. De klachten functionaris stelt degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een toelichting te geven op de klacht.

  3. Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen, al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.

  4. De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen 4 weken na ontvangst van de klacht, of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven. 

  5. De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen. 

  6. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld tekenen klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht.

Artikel 6 geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling.

  1. De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.

  2. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.

Artikel 7 verantwoordelijkheden

  1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijkheid voor de tijdige afhandeling van de klacht.

  2. Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact en een mogelijke oplossing.

  3. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.

  4. De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.